Lia Dostlieva ja Andrii Dostliev
Must Preisi sinisel
2020
Kuidas kajastub keeruline minevik maastikul? Ja kuidas hakkab see minevik kokku kõlama olevikuga? Teose keskmes on ajalooliste fotode koopiad ja erksinisega ilmestatud mustvalged maastikujoonistused, mille loomisel on kasutatud mulda ja Preisi sinist. Pigment pole üksnes levinud lääne kunstis, vaid seda sisaldas ka Zyklon-B gaas, millega natsid holokausti ajal miljoneid inimesi tapsid. Must muld ja Preisi sinine ei ole siin üksnes materjalid, vaid ka sõjavägivalla optilised sümbolid.
Kunstnikud on joonistustena taasloonud ajaloolised fotod albumist, mis kuulus natsi-Saksamaa sõdurile, kes saadeti Teise maailmasõja ajal tänapäeva Ukraina alale (tollal Ukraina, Valgevene, Poola ja Venemaa). Hobifotograafina jäädvustas ta innukalt sündmusi ja kohti, kus viibis. Tema fotod väljendavad kindlat lähenemisviisi: templid, katedraalid, pargid ja lossid esindavad Lääne-Euroopa maid, samas kui idas okupeeritud alade piltidel on lähivõtted poristest põldudest. Paistab, et fotograaf nägi neid maid pelgalt vallutatava ressursina, millel muud väärtust ei ole. Samal ajal hoidub ta sihilikult näitamast sõja jälgi ja kurjust. Just kontrast eri piirkondade piltide vahel väljendab kõnekalt vägivalda, mida inimesed okupeeritud maadel kogesid.