Mahmoud Khaled

2003–2007, 2013

Mahmoud Khaled uurib oma multidistsiplinaarses tegevuses isikliku ja poliitilise vahele jäävaid alasid, keskendudes eeskätt Araabia maade mehe enesetajule. Kunstnik käsitleb piire varjatu, maskeeritu või lavastatu vahel maailmas, mida üha enam kujundatakse ja kogetakse vahendatud ning virtuaalsete toimingute kaudu. Ta vaatleb sotsiaalseid suhteid, veebikogukondi, romantilist armastust ja iha. Sari „On sul homme töö?“ (2013) koosneb lavastatud iPhone’i-vestlusest, mille 32 kuvatõmmist on esitatud pimikus ilmutatud mustvalgete fotodena. Vastamisi seatakse füüsiline ja virtuaalne, analoog ja digi, sisu ja vorm – vastandpaarid, mis meie elu tänapäeval kõige enam iseloomustavad. Lavastatud vestlus toimus geide kohtingurakenduses Grindr. Vestluse arenedes ilmneb selle poliitiline alatoon, mis vihjab poliitiliselt rahutule (Kairo) linnakeskkonnale ja riiklikule järelevalvele. Nii dialoog kui ka (meheliku) iha rahuldamise võimalus muutuvad seega isikliku ja poliitilise vabaduse avalduseks. Ühtlasi uurib teos erilist digisuhtluse keelt, mille sõnavara ja grammatika teenivad lühiajalise rahulduse eesmärki. Seksuaalse identiteedi kujundamise või ümberkujundamisega seotud ootused ja väljendusrikas sõnavara paigutuvad ühiskondlik-poliitilisse konteksti, kus homoseksuaalsus on paljude jaoks endiselt tabu. Ühtlasi vaatleb sari üleminekuid eraelust avalikku, digimaailma emantsipeerumise võimalusi ja ka virtuaalset suhtlust, mis võib, kuid ei pruugi üle kanduda pärisellu. „MKMAEL-i lood. Kirekujutis“ on raamatutest koosnev installatsioon, mis pakub uue tõlgenduse Egiptuses 1970. aastatel populaarsele taskuformaadis armastusromaanide sarjale „Abeer“. Kunstnik kombineerib salvestatud veebivestluse sisu ilukirjandusliku narratiiviga, kujundades digiajastu geiarmuloo.