Urmas Pedanik. Üleminekud
„Üleminekud“ kõneleb tehisliku ja loodusliku konfliktist ning annab tunnistust, et meid ümbritseva ilu jõud pole kaugeltki kadunud. Näituse kuraator on Tamara Luuk.
Kuraator Tamara Luugi sõnul teatakse Urmas Pedanikku valdavalt elektroonikamaailma kujutavate maalide järgi, millega ta on ennast 1970. aastatel Eesti kunsti ajalukku kirjutanud: „Need tõid Eestisse enneolematult puhtalt uue, autoriisiksust kustutava fotorealistliku kaamerapilgu, muutudes maamärgiks nii meie kunstiajaloos kui ka Pedaniku enda loomingus.“
Pedaniku esimene isikunäitus toimus aastal 1981 ja teine pärast pikka pausi alles aastal 2010 linnagaleriis. Analoogtehnoloogia kunstniku piltidel asendus digitaalsega, pildikujutise loomiseks kasutatud käelised oskused asendusid arvutitöötlusega.
„Üleminekutes“ areneb endasse suletud elektroonilistest vidinatest täidetud maaliruum looduse ja tehnikamaailma konfliktist lahtirulluvaks looks. Anonüümne tehniline masinavärk tungib ähvardava armeena roostikku, järvepinnale, taevasse ja mägede vahele, kuni kunstnik valib poole ja … lõpetab näituse realistliku, segajatest puhta joaga. Selle vesi langeb võimsalt ja lihtsalt foto alusel arvutis töödeldud pildis, mille motiiv on peaaegu romantiline.
Väljapanekuga kaasneb kunstniku tööd dokumenteeriv kolmas kataloog, mille teksti on kirjutanud Tamara Luuk.