Jessie Bullivant

Teinekord (Kinmonti järgi)

2025

Näituse viimane töö on tõtt-öelda ka selle esimene. Garderoobis on ühe hoiukapi ukse siseküljele huulepulgaga kirjutatud ingliskeelne lause: „Sometimes a nicer sculpture is to try to make a family,“ mis eesti keelde tõlgituna võiks kõlada nii: „Teinekord on kenam skulptuur püüda luua perekond“. Selle autorit Jessie Bullivanti huvitavad muu hulgas kunstimaailma ja selle struktuuride piirid ning tema teosed on sageli protsessipõhised. Viimasel ajal on ta süvenenud reproduktiivsesse töösse. See hõlmab kõiki tänase ja tulevase tööjõu toetamise ja hooldamisega seotud ülesandeid, sh näiteks laste kandmist. Enamuse sellest tööst teevad naised ning see on tasustamata.

Erinevate ruumide ja olukordadega kaasnevad erinevad eeltingimused. Et osaleda näitusel, peab sul olema kunstiteos. Siin see on. Selle teose osa on ka kõik tegevused, mis on seotud Bullivanti püüdlusega ise pere luua. Ühe osana protsessist läbis Bullivant ka näiteks doula ehk sünnitoetaja koolituse ning viibis sünnituste juures. Mis õigupoolest on pereloomise eeltingimused? Laste saamiseks on rohkem viise kui üks ning traditsioonilise peremudeliga sätestatud suhtevormid ei ole kaugeltki ainsad ega mitte isegi peamised sidemed, mida mööda hoolitsus liigub.

Olla kväär tähendab olla mittenormatiivne, seista vastu binaarsusele. Maailmas, milles täisväärtuslikult kaasa löömise eeltingimus on normatiivsus, toob see endaga piiranguid. Ben Kinmonti teose pealkiri, mida Bullivanti lause parafraseerib, on: „Teinekord on kenam skulptuur suuta oma perele elatist teenida“. Samuti kunstimaailma piiridega töötava Kinmonti teos seisneb tema kokaraamatute poe kasumis. Kinmonti töö pealkiri kõneleb võimest, Bullivanti lause aga soovist.