Sirje Runge
Tallinna kesklinna miljöö kujundamise võimalusi
1975
See teos on Sirje Runge diplomitöö, mille ta kaitses tootedisaini erialal Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis. Algselt üheksast planšetist ja 80 slaidist koosnenud sari on kannustatud modernistliku linna funktsioonidest ja mõtestab mänguliselt ümber Tallinna linnaruumi. Teos on esindatud ka Andres Kure artiklis MoMA publikatsioonis „Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology“ (2018).
Planšettidel 4 ja 5 on kujutatud audiovisuaalseid ning modulaarseid objekte, mida kunstnik nägi moodsa linna ehitusblokkidena. Need kujutelmad olid inspireeritud Vene konstruktivismist ja Archigrami arhitektide tulevikuvisioonidest ning pidid muutma kasutuseta jäänud alad omanäolisteks kohtumispaikadeks. Planšetid 6–9 (millest kuues on kadunud) on kontseptuaalsed ideed, mille hulgas on Vabaduse väljaku kella ettepanek, aga ka tööstusmaastikku meenutava lõhna ja värvi installatsiooni ning kodustatud looduse visioon. Kuivõrd Runge töötas konkreetsete asukohtadega, võivad mõned sarja teosed pakkuda äratundmisrõõmu, samal ajal kui teised kunstniku tunnetatud tühimikud 1970. aastate Tallinnas on meile võõraks jäänud.