Natalie Czech
Aknavaade Robert Creeleylt (Siluett)
2021
Näitusel on väljas kolm fotodipühhonit Saksa kunstniku Natalie Czechi sarjast „Aknavaated“. Fotod põhinevad ajakirja The New Yorker 1960., 1970. ja 1990. aastate kaaneillustratsioonidel, mis kujutavad erinevaid olukordi läbi akna vaadatuna. Ajakirja kaanest ja sisulehtedest väljalõikeid tehes toob Czech sõna-sõnalt esile erinevate autorite luuletusi. Aknavaated muutuvad pingeväljaks sisemise ja välise ning pildi ja teksti vahel. Fotod on tehtud Covid-19 liikumiskeelu ajal ning on justkui meditatsioonid, mis tegelevad radikaalsete poliitiliste, sotsiaalsete ja psühholoogiliste muutustega, moonutustega inimsuhetes ning kauguse ja intiimsuse tajumisega üldiselt. Kunstiteosed esitavad küsimuse: „Millist mõju avaldas ruumiline, sotsiaalne ja meediaga seotud piiratus vaatele „väljapoole“?“ Samal ajal saavad neist omaette ümbermõtestatud läheduse ja kauguse kaardid, mis toovad illustreeritud linnaelu pinnal esile inimeste varjatud hääled.
André Francois’ 1977. aastal avaldatud kaaneillustratsioonil põhineval tööl „Aknavaade Langston Hughesilt“ on kujutatud aknast avanevaid vaateid New Yorgi lähedal asuvale meremaastikule. Czech lõikas välja mitu aknaklaasi kuni 23. leheküljeni, kus portreteeritakse veerus „Talk of the Town“ afroameerika lauljat Garland Jeffreysit. Algtekstis tsiteeritakse Jeffreys’it: „Brighton-Beach-Private – väiksena mõtlesin ma, miks mu sõbrad võivad sinna minna. Selles tekstis tuvastab ja tõstab Natalie Czech ülemaalimist kasutades esile afroameerika poeedi, kirjaniku ja aktivisti Langston Hughesi (1901–1967) luuletuse, mis käsitleb lahkumist ja lõpuks sotsiaalsete piirangute ületamist.
Teosel „Aknavaade Robert Creeleylt“, mis põhineb Charles E. Martini 1962. aastal avaldatud kaaneillustratsioonil, luuakse erinevate kinnisvarakuulutuste fragmentide põhjal kollaaž New Yorgi siluetist, mis viitab erinevatele eluasemestandarditele. Natalie Czech lõikas välja mitu reklaami kuni 2. leheküljeni, mis sisaldas veergu „Goings On About Town“, ning märkis Robert Creeley (1926–2005) luuletuse sõnad ristidega. Algtekst, motiiv ja leitud luuletus astuvad dialoogi, mis paljastab öeldu ja ütlemata jätmise, nähtava ja varjatu koosmõju.
Teosel „Aknavaade Yunte Huangilt“, mis põhineb Saul Steinbergi 1994. aastal avaldatud kaaneillustratsioonil, on kujutatud kubistlikku vaadet Manhattani tiheda liiklusega tänavatele. Natalie Czech järgib siluette ja teeb väljalõiked kuni 100. leheküljeni, paljastades James L. Brooksi filmi „Ma teen kõike“ (I’ll Do Anything) arvustuse. Film portreteerib näitlejat, kes peab valima karjääri ja pere vahel. Nendest ridadest leiab Czech ja tõstab esile Yunte Huangi luuletuse, mis räägib keerulisest lõhest rahulolu pakkuva ja ebaõnnestunud elu vahel.